Stress en burn-out coach 06 403 514 17 info@hansvanandel.nl

Het is al weer een paar jaar geleden dat ik onder de rook van ’s-Hertogenbosch een kennismakingsworkshop TRE heb gevolgd. De workshop stond onder de deskundige leiding van Marc, waarom zo deskundig, daar kom ik later nog op terug. TRE staat voor Tension Releasing Exercises en is ontwikkeld door David Berceli. TRE is gebaseerd op het feit dat het lichaam uit zichzelf spanning kan loslaten. 

Probleem is alleen dat wij het verleerd zijn. Trillen in onze huidige maatschappij is immers een signaal van zwakte, je hebt jezelf niet meer onder controle. Dus onderdrukken wij het spontaan trillen of schudden van ons lichaam. In de workshop wordt eerst wat theorie uitgelegd en daarna ga ook ik vol verwachting aan de slag. De serie bestaat uit zeven eenvoudige oefeningen, die zo goed op elkaar aansluiten, dat er in verschillende spiergroepen spanning wordt opgebouwd. Het vereist geen bijzondere lenigheid of een topconditie, iedereen met een middelmatige conditie kan deze set meedoen. Zelfs als je wat lichamelijke beperkingen hebt is het mogelijk om een alternatieve oefening te doen.

Wist je trouwens dat kinderen veel gemakkelijker tot trillen of schudden van hun lichaam komen? Dit komt omdat ze nog niet door onze maatschappij zijn geconditioneerd. Ook dieren, denk bijvoorbeeld aan een hond die erg ligt te schudden en bibberen als er met oud en nieuw vuurwerk wordt afgestoken. Dus een hele natuurlijke reactie om spanning meteen af te laten vloeien. Niets om je voor te schamen.

David Berceli

De grondlegger van TRE, David Berceli kwam er door zijn vele bezoeken aan conflictsituaties achter dat kinderen, na onder hevige bombardementen te hebben gelegen, toegaven aan de behoefte om te trillen. Volwassenen hielden zich groot en onderdrukten de natuurlijke response om te gaan trillen. De spanning wordt op deze manier in het lichaam opgeslagen en kan leiden tot PTSS (Post Traumatisch Stress Syndroom).  Berceli ontwikkelde zijn TRE oefeningen op de eerste plaats voor traumaslachtoffers bij wie een diepe chronische spanning ontstaat als gevolg van hun trauma. Hij trainde grote groepen mensen die langdurig aan stressvolle situaties of traumatische ervaringen hadden blootgestaan. Hij boekte bemoedigende resultaten en ontdekte daarbij dat TRE preventief beoefenen ook hele goede resultaten gaf.

Loslaten van spanning: de TRE oefeningen

De oefeningen zijn redelijk eenvoudig en goed te doen. Zij zorgen ervoor dat er spierspanning wordt opgebouwd. De belangrijkste spier die getriggerd gaat worden is de psoas-spier. Ik had er toen nog nooit van gehoord. Het is een grote spier die aan beide kanten van je wervelkolom is gehecht en zo door je bekken naar de bovenkant van je bovenbenen loopt. Het is de spier die bij heftige gebeurtenissen, bijvoorbeeld bij ontploffingen of hele harde knallen, als eerste wordt aangespannen. Dit gebeurt in een reflex van het lichaam om de organen te beschermen (de foetus houding).

Ook wordt deze spier weleens de vecht/vlucht spier genoemd,. Dit omdat hij ons lichaam in staat stelt om heel snel actie te ondernemen bij gevaar, te vluchten of over te gaan tot vechten. Als er spanning ontstaat in de psoas-spier kan deze bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor rug-,  nek- en schouderpijn. De psoas-spier heeft namelijk invloed op het bekken en alles is door spieren en bindweefsel met elkaar verbonden. Spanning in het ene gedeelte kan een negatieve invloed hebben in het andere, dit om het lichaam te compenseren bijvoorbeeld qua houding.

 

Psoas

Na het doorlopen van een aantal oefeningen, sta ik op een gegeven moment licht te trillen tegen de muur. Het voelt comfortabel en ik merk dat ik er niets aan kan doen. Dat is ook precies de bedoeling zegt Marc. Zorg goed voor jezelf en sta zo ontspannen tegen de muur en laat de sensaties, dit kunnen trillingen, maar ook emoties zijn gewoon toe. Dat is voor mij goed te doen, maar er zijn erbij die daar moeite mee hebben. Marc zorgt echter voor een veilige omgeving en houdt iedereen goed in de gaten. De psoas-spier is al redelijk geactiveerd en dat is goed voordat we direct aan de laatste oefening gaan beginnen.

De oefening waar het allemaal om te doen is. Door in vlinderpositie, benen gebogen en voetzolen tegen elkaar aan, te gaan liggen en even te rusten, voelt dat als het moment voor de storm. Ons wordt gevraagd om de knieën telkens 3-5 cm naar elkaar toe te bewegen en dan deze stand vast te houden. Ik voel lichte trilling in mijn benen, een trilling die ik ook deze keer niet kan tegenhouden. Vervolgens herhalen we dit proces nog een aantal keer en uiteindelijk staan de voeten weer op de grond en de benen zijn gebogen. Wat er nu gebeurt is eigenlijk met geen pen te beschrijven, sensaties, trillingen, emoties nemen bezit van mijn lichaam. Ik geef me over aan mijn lichaam en ben verwondert over wat er allemaal gebeurt. Ik voel diep van binnen ook trillingen, daar waar de psoas zit. De trillingen blijven bij mij beperkt tot mijn benen en onderbuik. Het is ook pas de eerste keer.

In het hier en nu

Bij iedereen is het anders en er wordt ook hard en aanstekelijk gelachen. Naast mij ligt een man die klaarblijkelijk zoveel plezier heeft dat hij uitbundig moet lachen. Dat het toch even anders ligt merk ik als Marc bij de man komt informeren hoe het gaat. Hij blijkt in LaLaLaLand te zijn, bijna geheel vertrokken naar dromenland en wordt door Marc weer terug in het nu gebracht. Want dat is en blijft heel belangrijk, dat je in het hier en nu blijft. Helaas, er is een einde gekomen aan het uitbundige gelach, jammer vind ik, want het was net zo leuk…….Gelukkig denkt Marc, net op tijd voorkomen dat hij niet meer veilig was…

Spanning loslaten, spanning ontladen

Ik voel dat de techniek heel veel kan betekenen voor mij, maar ook voor anderen. Simpel, maar héél effectief om opgelopen spanning te ontladen. Spanning loslaten op een hele gemakkelijke manier. Daar was ik juist naar op zoek, werken met mijn lichaam. Ik voel me energiek en vol levenslust. Zo ga ik aan het einde van de dag ook naar huis om er thuis in de week die volgt mee aan de slag te gaan. Het is immers een zelfhulpmethode, die als hij is aangeleerd door een professional, gemakkelijk thuis is te beoefenen.

Praten mag, hoeft niet

Het is me duidelijk geworden tijdens deze workshop, trillen mag gewoon. Het moet gewoon, trillen is goed voor mij, voor jou, voor iedereen. Het is voor alle zoogdieren, dus ook voor ons mensen, een natuurlijke manier om van spanning af te komen. Het enige wat we moeten doen is ons er aan over geven. Als we dat regelmatig doen, zullen we ons beter in ons vel voelen zitten. En het allergrootste voordeel van TRE is dat je niet over je problemen of trauma’s hoeft te praten! Dus ook geen herbeleving meer van die onaangename gebeurtenissen. Hoe mooi wil je het hebben?

Zelf aan de slag met TRE?

Ben je enthousiast geworden en wil je zelf eens een TRE (Tension Releasing Exercises = spanningsreducerende oefeningen)  workshop volgen? Kijk dan eens bij Van Andel Veerkracht Training (www.hansvanandel.nl). Trainer Hans van Andel geeft ook individuele sessies. Klik op Workshop voor meer informatie of om je eigen aan te melden. Wil je eerst meer lezen dan is David Berceli’s boek, dat is uitgegeven in het Nederlands (TRE: Trauma- en spanningsreducerende oefeningen ISBN 978 90 8954 447 6) wellicht iets om mee te starten. Maar bedenk je, zwemmen leer je ook niet uit een boekje en ik kan veel onzekerheid en vragen bij je wegnemen. Ook ben je bij mij in goede handen mochten er bijvoorbeeld emoties bij komen kijken. Ik ben er om je bij te staan en je veilig door dit proces te begeleiden.  Je bent van harte welkom in Etten-Leur, omgeving Breda.