Stress en burn-out coach 06 403 514 17 info@hansvanandel.nl

Sommige mensen komen niet voor niets op je pad. Terwijl ik nog herstellende ben van een burn-out, word ik gebeld door Hans van Andel. Hans legt uit dat hij bij toeval op mijn website terecht is gekomen. ‘Ik ben op zoek naar iemand die me kan helpen met webteksten voor de workshops die ik geef.’

Als tekstschrijver pak ik dan meteen pen en papier en vuur allerlei vragen op hem af. Hans begint rustig uit te leggen dat hij mensen die last hebben van stress, herstellende zijn van burn-out of een trauma hebben helpt via lichaamsgerichte oefeningen te ontladen. Dit doet hij met Tension Releasing Exercises (TRE). ‘In normaal Nederlands: spanning reducerende oefeningen,’ lacht Hans.

Mijn interesse is meteen gewekt. Ik weet als geen ander dat de weg naar ontspanning, naar gevoel en emotie niet via het hoofd maar via het lichaam gaat. Dat praten en denken je vaak verder van jezelf verwijdert en meer stress oplevert. Het lichaam weet immers meer dan jij denkt!

Hans nodigt me uit een privé workshop te volgen bij hem thuis en ik zeg ja.

Weinig nodig voor diepe ontspanning:
Makkelijke kleding: check.
Handdoek: check.

burn-out voorkomen

Workshop TRE

Dat zijn de voorbereidingen op de workshop die ongeveer anderhalf uur duurt. Hans ontvangt me in de kleine knusse workshopruimte en geeft eerst uitleg over de spier waar het bij TRE allemaal om draait: de psoas, de grote spierbundel die lendenwervels met je bovenbeenspieren verbindt.

Van oudsher is onze reactie op stress: vechten, vluchten of bevriezen. Ondanks de evolutie reageren we nog steeds vaak op deze manier. Angst, stress en emoties kunnen zich zo vastzetten in het lichaam en voor blokkades zorgen. ‘Een dier reageert anders,’ legt Hans uit. ‘Een hond die bang is voor vuurwerk, begint te trillen. Die trilling wordt veroorzaakt door de psoas en zorgt ervoor dat spanning wordt ontladen in plaats van opgeslagen in het lichaam. Maar de mens staat zichzelf die ontlading niet meer toe. Wat wij gaan doen, is deze trillingen bewust oproepen door middel van een zevental oefeningen.’

Wie heeft er baat bij TRE?

Eigenlijk zou je kunnen zeggen iedereen. Onbewust dragen we allemaal spanningen met ons mee maar meestal doen we er pas iets aan als het te laat is. Denk maar aan spanningsklachten zoals hoofdpijn, vermoeidheid, slecht inslapen, burn-out, prikkelbaarheid, huilbuien…

Is het zó makkelijk? Ik ben ondertussen heel nieuwsgierig naar de oefeningen dus we gaan beginnen. Een aantal oefeningen of onderdelen zijn voor mij bekend vanuit lichaamswerk of yoga. Geaard staan met voeten op bekkenbreedte, je ademhaling door laten gaan en vooral: jij bepaalt zelf hoe ver je gaat.
Hoewel je de oefeningen wel goed moet uitvoeren, is de belasting voor ieder mens anders. ‘Je bepaalt zelf wanneer je op 75% van je kunnen zit,’ legt Hans uit. ‘Verder ga je niet.’ Dat maakt de oefeningen makkelijk om te doen en vooral ook erg ontspannen. Ik ben even helemaal uit mijn hoofd en in mijn lijf.

De eerste zes oefeningen waarbij je met je aandacht vanuit de basis (je voeten) naar boven werkt, zijn eigenlijk allemaal ter voorbereiding van de zevende en tevens laatste oefening waarbij de psoas gaat trillen en spanning loslaat.

Ondanks mijn lage rugklachten en beperking in mijn heup, kan ik alle oefeningen prima meedoen. Tussendoor is er ruimte om de spieren even ‘los te gooien’. Hans straalt rust uit en is geen moment zweverig. Zijn begeleiding is duidelijk en ik weet zeker dat ik deze oefeningen thuis ook kan doen.

 

Liggend in vlinderhouding

Tot nu toe heb ik alle oefeningen staand gedaan maar dan is het zover en ik mag op mijn matje gaan liggen voor de laatste oefening. De uitgangspositie is op mijn rug met de voetzolen tegen elkaar aan en ik mag mijn knieën uit elkaar laten vallen. Na een minuut moet ik mijn bekken een paar centimeter van de vloer tillen en deze positie een minuut vasthouden.

Terug naar de ‘vlinderhouding’ en vanuit hier wordt de oefening rustig opgebouwd waarbij ik iedere nieuwe positie een of enkele minuten moet vasthouden. Tenslotte mag ik mijn voeten plat op de grond zetten, terwijl ik ontspannen blijf liggen. En dan voel ik dat ik de controle kwijtraak…

Knikkende knieën

Mijn lichaam is ontspannen, mijn ademhaling normaal, ik ben gewoon bij bewustzijn maar mijn benen beginnen te trillen. Ik voel spanning van binnenuit (de psoas) en het trillen is niet tegen te houden. Het doet me denken aan toen ik als kind zwemles had en bibberde van angst. Gek dat die herinnering nu bovenkomt. Net als bij klappertanden, ‘klapperen’ mijn benen op en neer. Het is niet vervelend, ook niet bijzonder lekker. Het is er gewoon en ik kan het er laten zijn.

Na een minuut of vijf vraag ik aan Hans hoe lang dit trillen doorgaat. ‘Heel erg lang,’ zegt Hans. ‘Je kunt het stoppen door je benen te strekken en je knieën op slot te zetten. Probeer het maar.’

Het trillen stopt inderdaad maar als ik na een minuut weer in de houding ga liggen, neemt de psoas het weer over.

We bouwen de oefening af na vijf minuten. Of waren het er tien? Ik ben mijn gevoel voor tijd helemaal kwijt en even later zit ik in kleermakerszit en heerlijk ontspannen tegenover Hans.

Het effect van deze workshop zal ik pas later merken en om écht resultaat te ervaren en spanningen keer op keer los te laten, moet je deze oefeningen thuis wel een of twee keer in de week doen. Geen straf, concludeer ik.

Voordelen van TRE

De oefeningen zijn helemaal niet moeilijk en ik weet zeker dat je ze na een workshop van 3 bijeenkomsten bij Hans volledig beheerst.

Ik zie meteen een aantal voordelen:

– TRE is makkelijk om te leren;
– als je de oefeningen eenmaal onder knie hebt, kun je ze gewoon thuis doen;
– je kunt de oefeningen individueel doen;
– ben je meer ervaren? Dan kun je zelfs één van de staande oefeningen los uitvoeren om trillingen op te wekken. Je hebt dan alleen een muur en een paar minuten nodig;
– je hebt geen speciale materialen nodig en kunt de oefeningen overal (op een matje) doen;
– je hoeft niet na te denken maar bent even alleen met je lichaam bezig;
– het is betaalbaar en heel toegankelijk. Als je de oefeningen eenmaal kent, vergeet je ze niet meer.

Een handig boekje met de oefeningen

Bij het afscheid geeft Hans me nog een boekje mee waarin de oefeningen stap voor stap staan afgebeeld. Op zijn website kun je een goede impressie krijgen van de houdingen die je tijdens TRE moet aannemen. Als ik in de auto stap, vang ik een blik op van mezelf in het achteruitkijk spiegeltje. Kijk ik nou zo fris uit mijn ogen of beeld ik me dat maar in?

 

Mijn conclusie

TRE is een eenvoudig manier om opgeslagen spanningen, trauma en onverwerkte emoties los te laten met een heerlijk ontspannen gevoel als resultaat. Ook perfect voor mensen die niet steeds willen praten over stress of die het lastig vinden zich te uiten.

Bovenstaande ervaring is geschreven door Lotty Rothuizen. Meer informatie over deze methode vind je op mijn site, je mag me ook altijd een mailtje sturen. Succes met je eerste stapjes naar een betere balans in je leven.